Situation Malmö

Svenska arbetsplatser ska inte anpassa sig till Allah

Svenska arbetsplatser ska inte anpassa sig till Allah
maj 08
08:40 2017

Nima Gholam Ali Pour granskar slöjaktivisternas budskap och menar att religionen inte kan reglera svenska arbetsplatser.

Det var svårt att i medierna få reda på vad slöjaktivisterna inom nätverket ”Rätten till våra kroppar” stod för men jag lyckades hitta ett tal där dessa slöjaktivister berättar lite om sina tankar. I ett tal så säger en av dessa slöjaktivister:

”Av-slöjandet av den muslimska kvinnan, det började inte den 14 mars år 2017. Europeisk kolonial historia, den är full av exempel på besattheten att av-slöja muslimska kvinnor både genom fysiskt men också symboliskt våld. Och om ni, inte vi, men om resten av de som är här, för att ständigt etikettera oss att vi har mage att göra anspråk på våra rättigheter är historielösa, så är inte vi det. Om ni väljer att vara historielösa kommer vi inte att vara det för vi köper inte er argument om neutralitet. För den frågan ni behöver gå hem och läsa på är: Vad är neutralt? Vad är neutralt och vem kan vara neutral? Kan ni som går runt med era nykapitalistiska kläder som har sytts av barn vara neutrala? Och så har ni mage att försöka komma hit och civilisera oss, för det är det ni gör. Men vi, vi säger vadå? Motståndet är vårt hopp.”

Det som hände den 14 mars 2017 var att EU-domstolen beslutade att om företag har en viss policy som skulle förbjuda religiösa uttryck som till exempel slöja, så är det inte diskriminering, så länge alla religiösa uttryck är förbjudna. Det är detta som slöjaktivisterna kallar ”av-slöjandet”. Konstigt nog har vi inte sett några judar, kristna eller buddhister protestera mot detta EU-beslut, trots att det påverkar de exakt lika mycket som det påverkar muslimer. Det är bara muslimer som har fått för sig att deras religiösa lagar är viktigare än de regler som gäller på en arbetsplats.

Det är intressant att slöjaktivisterna nämner europeisk kolonial historia eftersom islam har också en kolonial historia där man erövrade land efter land och införde religiösa lagar. Vad vill slöjaktivisterna ha? De vill ge religionen inflytande på arbetsplatsen. Islam ska kolonisera de europeiska arbetsplatserna. Islams regler ska väga tyngre än arbetsplatsernas regler. Det är vad de vill ha. Så vem är det som koloniserar vem i det här fallet, egentligen?

Dessa slöjaktivister benämner också kravet att bära slöja på arbetsplatsen som en ”rättighet” och vi som inte förstår att det är deras ”rättighet” att bära slöja på arbetsplatsen är ”historielösa”. Kan en svensk åka till Saudiarabien eller Iran och kräva att inte bära slöja? Har svenska kvinnor sådana ”rättigheter” i Saudiarabien och Iran? Nej, ingen skulle säga att svenska kvinnor har ”rättigheten” att inte bära slöja i Iran och Saudiarabien. De flesta skulle säga att svenska kvinnor är tvungna att följa lagen i dessa länder. Om svenska kvinnor skulle protestera så skulle någon politiker i dessa länder säga att om dessa islamiska lagar inte passar svenska kvinnor så kan de åka tillbaka till sitt hemland, där de inte behöver bära slöja. De flesta opinionsbildare i Sverige skulle acceptera detta och säga att varje land har sina lagar som har sitt ursprung i det landets kultur. Så hur kan dessa slöjaktivister plötsligt säga att det är deras ”rättighet” att i Sverige bära slöja på arbetsplatsen? Är Sverige ett islamiskt land där kvinnor har sådana ”rättigheter”? Kanske dessa slöjaktivister borde respektera de regler som gäller i Sverige eller åka till ett land som låter kvinnor bära slöja på arbetsplatsen. Varje land har sina regler och lagar. Men rätten att bära slöja på arbetsplatsen har aldrig varit en ”rättighet” i Sverige.

Låt oss även bemöta talets mer anti-intellektuella inslag. Slöjaktivisterna kritiserar de som bär ”nykapitalistiska kläder som har sytts av barn”. Är de muslimska slöjorna producerade av välavlönade arbetare med kollektivavtal? Går inte de företag som producerar slöjor med vinst? Slöjor kan också vara ”nykapitalistiska kläder som har sytts av barn”.

Visst hade slöjaktivisterna något att säga. Detta något var nonsens kombinerat med islamistisk propaganda. De ville berätta att det är Allah som bestämmer på din arbetsplats. De ville berätta att de som inte bär slöja har omoraliska kläder och kan inte vara neutrala. De ville dela upp samhället i de som bär slöja och de som bär ”nykapitalistiska kläder som har sytts av barn”.

Många undrar nog varför jag tar upp detta. Det finns ju många extremister här i världen. Men Expressens krönikör Maria Rydhagen har redan utnämnt en av aktivisterna från nätverket ”Rätten till våra kroppar” till en ”hjälte”. Det komiska är att rubriken på Maria Rydhagens krönika ändrades från ”Är det inte lite synd att 2017 års hjälte jagas bort av polis?” till ”Är det inte lite synd att 2017 års rebell jagas bort av polis?”. Även Expressen tyckte nog att det var smaklöst att kalla dessa extremister för hjältar.

 Nimag1

Nimag2

Vare sig de är ”hjältar” eller ”rebeller” så är det här en mycket enkel fråga. Det handlar om vad man får ta med sig till jobbet. Ingen vill ta ifrån muslimerna deras påhittade gud som har kommit på massor av regler som idag är helt irrelevanta. De får behålla sin Allah. Ingen vill heller ta ifrån dem deras profet Muhammed som trots att han var en krigsherre, grundade ”fredens religion”. De kan behålla allt det där hyckleriet. Men ta inte Allah till jobbet. Eller så får man anstränga sig och hitta en arbetsplats där man får bära slöja. Det är inte så att någon människa överhuvudtaget kan uttrycka sin identitet på alla arbetsplatser. Det finns alltid någon verksamhet som är på ett sätt att den kolliderar med en individs eller grupps identitet. När det händer så har arbetsgivaren klädmakten. Det skulle vara mycket svårt för nudister att uttrycka sin identitet på förskolor. Vad ger muslimer rättigheten att uttrycka sin identitet på alla arbetsplatser?

Det är inte de svenska arbetsplatserna som ska anpassa sig till Allah, utan det är Allah som ska anpassa sig till de svenska arbetsplatserna. Det är inte så himla märkligt. Sverige är ju inte ett islamistiskt land. Arbetsgivare ska inte behöva anpassa sig till Allah. Vi kan inte återvända till ett samhälle där alla arbetsplatser ska underordna sig religionen.

Dela

Om författaren

Pontus Andersson

Pontus Andersson

Fler artiklar

Situation Malmö på Twitter

Våra vänner